پرسش :

یک سال پیش ساعد دست چپم شکست. قبل از آن به ورزش بدن سازی میرفتم. بعد از این موضوع به مدت ۴ ماه به باشگاه نرفتم . بعد از رفتنم متوجه درد در ناحیه دست چپ شدم که درد آن به انگشت کوچک می افتاد. 5 تا دکتر اورتوپد رفتم و هر کدام چیزی گفتند یکشون گفت دیگه باید ورزش نکنی یکی گفت مچ بند ببند و قرص های… و هنوز که هنوز است بهبودی انجام نگرفته خواهشن کمکم کنید چون واقعا به ورزش علاقه دارم و این موضوع باعث شده نتوانم برم ورزش. باید چیکار کنم.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
دردهای ساعد میتوانند به دست و انگشتان انتشار پیدا کنند ولی انتشار درد به انگشت کوچک میتواند نشانه ای از درگیری و تحریک عصب اولنار باشد. بعد از شکستگی ساعد درد میتواند به عللی در ساعد باقی بماند. خوب جوش نخوردن شکستگی یکی از آنها است. شکستگی استخوان ممکن است بطور کامل جوش نخورده باشد. اگر از پلاک در درمان این شکستگی استفاده شده باشد ممکن است پلاک عفونی شده و موجب ماندگاری درد شود. گاهی اوقات خود پلاک بخصوص اگر زیر پوست باشد میتواند موجب ادامه یافتن درد شود.

آسیب به عضلات ساعد و یا غلاف فاشیایی روی آن میتواند موجب ماندن درد شود. گاهی اوقات عصب اولنار آسیب مبیند و همین مسئله موجب درد میشود.

در مواردی هم ممکن است منشا درد اصلا ساعد نباشد. در حین ضربه اولیه ممکن است مشکلاتی در اعصابی که از ستون مهره و گردن خارج شده و به اندام میروند ایجاد گردد. این مشکلات میتوانند موجب بروز و ادامه یافتن درد ساعد شوند.

پیشنهاد درمان مناسب برای این مشکلات بسته به یک تشخیص مناسب ار علت درد است. تشخیص مناسب هم بعد از یک معاینه دقیق و استفاده مناسب از آزمایشات پاراکلینیکی و تصویربرداری های لازم امکانپذیر است.
​​​​​​​
منبع: ایران ارتوپد